Realitní makléř, lupič a vydřiduch?

12.03.2017

Po sametové revoluci byly roky hojnosti a tak trochu divoký západ. Kdo tehdy s něčím začínal měl podstatně větší šanci v podnikání uspět než nyní. Konkurence nebyla a pokud ano, tak to byla nadávka. Mezi lidmi bylo spousty peněz z dob kdy se šmelilo s čímkoli, ale peníze za komunistů nebylo za co utrácet. Dobré zboží bylo nedostatkové, nic nebylo v obchodech k dostání. A po revoluci se vše změnilo. Rádoby podnikatelé v fialových sáčcích běhali městy sem a tam za zvonění mobilů velikosti kufru. Z dnešního pohledu velká sranda. A mezi těmito podnikateli se začli rojit realitní makléři jako vlaštovky zjara. Byly to roky jako na divokém západě a každý si chtěl urvat kousek toho bohatství pro sebe. A v této době se rodí názor většiny dělníků a dalších pracujících, že co podnikatel to zloděj a vykořisťovatel. Co realitní makléř to zloděj a vydřiduch. Mezi těmito podnikateli a také mezi makléři byli jedinci ryzího charakteru, kterým byla spokojenost zákazníka více než stohy bankovek v sejfu. I když se to tenkrát nenosilo a bylo jich jako šafránu.

Postupem času se rojilo velké množství realitek a k nim navázaných makléřů. Majitelé realitek chtěli vydělávat víc a víc, realitní makléři chtěli také víc a víc. Jako z toho začarovaného kruhu ven? Z pohledu výše uvedených skupin byla jedna cesta, ale pro dnešní realitní trh, velmi špatně zvolená cesta. Cesta malých velkých lží a velkých podvodů. Makléři "semtam a náhodu" podstatný problém zamlčeli jen aby prodali za jakoukoli cenu a vyinkasovali tučňoučkou provizičku na nová barevná sáčka, kufříčkové mobily a na návštěvy hojně rozšířených nočních klubů s lepými děvami. Realitka "semtam a náhodou" zkrachovala s penězmi lidí, kteří složily zálohy, nedejbože častokrát i s celoživotními úsporami zaplacené za celou vysněnou nemovitost. A realitky měly smlouvy postavené tak, aby lapení klienti neměli úniku z jejích spárů a peníze inkasované z prodejů i neprodejů měli jisté. Právníci chrlili nevýhodné neprůstřelné smlouvy pro prodávající jako na běžícím pásu.  Smutný to pohled do realitních luhů a hájů divokých 90. let. A právě v této době vzniklo podhoubí pro vytvoření názoru většiny populace, že realitky a jejich makléři jsou největší zlo. A vyhýbání se realitkám se stalo téměř národním sportem. Během další generace se tento názor příliš nezměnil. Vždyť co dokáže neštudovaný makléř honící se jen za provizí a za prodej za každou cenu, to zvládnu také a líp a ještě ušetřím. Ovšem i mimo realitku jste narazili na nespolehlivého podvodníka a peníze také fuč, letité soudní tahanice a špatná zkušenost. Co s tím?

Ve většině západního světa, kde je realitní trh vyspělý, je běžné, že by téměř nikoho nenapadlo  prodávat a nakupovat nemovitost na vlastní pěst. V Americe, kde se lidé stěhují za prací, je téměř nemyslitelné prodávat svůj dům sám. Realizovat prohlídky přes půlku Ameriky není příliš praktické. Americká praxe je taková, že se odstěhujete do pronájmu v Las Vegas za svou vysněnou prací krupiéra a svůj byt v New Yorku svěříte realitce. Ta po úspěšném prodeji pošle peníze na váš účet. Jednoduché, prosté, fungující. Ale tam už to takto funguje desítky let a k tomu je potřeba důvěra v realitní trh. Za oceánem důvěra je. V zemích západní Evropy důvěra je. Je to podloženo dlouhodobým seriózním a důvěrným vztahem makléř-klient. U nás se tyto vztahy teprve rodí. A troufám si říci, že ještě desítky let to trvat bude. My makléři, se budeme snažit tuto důvěru budovat, abychom se v budoucnu dostali na úroveň západu z minulého divokého západu. Bude to těžký boj a za námi zůstane desetitisíce úspěšně a seriózně prodaných nemovitostí bez lží, podvodů a zatajování důležitých skutečností.  Realitky budou poskytovat důvěryhodný servis se službami typu homestaging, plným právním servisem pro klienta zdarma, s podporou a pomocí, které posunout zase o kousek důvěru výš. A bude to trvat dlouho, než tato důvěra spolehlivě zakoření i v naší společnosti. Ale nakonec tuto válku vyhrajeme ve prospěch všech. Klientů, makléřů, realitek.

Realitní makléř, lupič a vydřiduch? Toť otázka za všechny peníze světa!